Marka Tescil Başvuru Süreci Püf noktaları

Birçok web sitesinde ve bizim blog yazılarımız dahil olmak üzere web sitemizde Marka Tescil Başvuru süreci Hakkında yazılar okumuşsunuzdur. Bu yazıda siz değerli müvekkillerimiz ve müvekkil adaylarımızdan gelen sorulara cevap niteliğinde; tüm detayları ile adım adım marka tescil başvurusunu sürecini bütüncül bir bakış açısı ile ele alacağız.

Siz ürün veya hizmetlerinizin ismi olarak kullanılmak üzere marka tescili yapacağınız kelimeyi/işareti belirledikten sonra  (markanızı belirlemede bir öngörünüz olması için bu yazımızı okuyabilirsiniz https://www.liderpatent.com.tr/marka-tescil-basvuru-yapilacak-markanin-belirlenmesi-ve-son-tuketici-algisinin-goz-onunde-bulundurulmasi/ ) yapılması gereken ilk işlem, markanın daha önce tescil edilmediğinden ve risk teşkil edecek benzerlerinin olmadığından emin olmak için marka tescil edilebilirlik analizi yaptırmaktır.

Lider Patent Marka Tescil Uzmanları öncelikle sizden marka tescili yaptırmak istediğiniz markanızın ismini, kullanacağınız sektörü (gıda, tekstil, resturant, kozmetik, ilaç vb.) talep edeceklerdir. Sizin verdiğiniz marka ismi ve sektör bilgilerine göre ilgili sektörü kapsayan uluslararası marka sınıflandırmasına (45 sınıftan oluşan bu listeyi marka tescil uzmanınızdan talep edebilirsiniz )  göre fonetik benzerlik araştırması yapılacaktır.  Söz konusu benzerlik araştırması sonucu, özel marka araştırma ve analiz programımız ile daha önce sizin ile aynı alanlarda tescil edilmiş markalar göz önünde bulundurularak marka araştırması/analizi yapılarak, size marka tescil edilebilirlik raporu olarak sunacaklardır. Bu rapor ile markanızın tescil aşamasında karşılaşacağı muhtemelen itiraz edebilecek firmalar ve markaları ile birlikte; sektörünüzdeki tescil markalarıda görebilmekte ve bir öngörüye sahip olmaktasınız.

Marka Tescil edilebilirlik analizinden ; Markanızın tescile uygun sonucu çıkar ise sizden gerekli evraklar alınarak başvuru aşamasına geçmek olacaktır.

Mail yolu ile sizden talep edilecek olan evraklar:

Marka Başvurusu şahıs adına veya şahıs firması adına yapılacak ise;

  • C Kimlik Kartı
  • Açık adres
  • Var ise Marka ismi ve logosunu içeren Marka örneği

 

Marka Başvurusu firma adına yapılacak ise;

  • İmza sirküleri
  • Vergi Levhası
  • Var ise Marka ismi ve logosunu içeren Marka örneği

 

Sizden alınan bu evraklar ve marka bilgilerine göre; Lider Patent hizmet sözleşmesi ve vekâletname hazırlanarak size iletilecek ve imzalandıktan sonra sizden yine mail yolu ile imzalı evraklar talep edilecektir. Bu aşamadaki hiçbir evrak noter tasdiki gerektirmez.

Sözleşmede; Marka tescil başvurusu yapılacak, firmanızın bilgileri, marka ismi, başvuru sınıfları ve ücret bilgileri yer almaktadır. Lider Patent vekilini tüm sınai mülkiyet işlemlerinizi Türk Patent ve Marka Kurumunda yapmaya ve takip etmeye yetkilendirdiğiniz Vekaletnamede ise; Firmanızın bilgileri (ticari unvan, resmi adres, vergi bilgileri, İmzaya yetkili kişi adı soyadı) yer almaktadır. Bahsedilen Vekaletname sadece bahsedilen yetkilendirmeyi sağlamak adına hazırlanmış olup, firmanız adına, sizin izin vermediğiniz bir işlemi yapmaya veya farklı bir hak sağlamaya yönelik değildir. Size imzalanmak için sunulan evrakları zaman ayırıp okumanızı tavsiye ediyoruz.

Sizden başvuru için gerekli tüm evraklar alındıktan sonra, en fazla bir saat içinde marka tescil başvurunuz Türk Patent ve Marka Kurumuna (TPMK) online platformdan yapılmakta ve resmi giriş evrakı size mail yolu ile hızlıca iletilmektedir. Başvuru yapıldıktan sonra, marka tescil başvurunuz ile ilgili yasal haklarınız başlamaktadır.  Fakat unutmayın, marka tescil başvurusu ile marka üzerindeki kesin olmayan yasal hakkınız oluşsa bile, bu başvuru bir hak talep başvurusudur. Kesinleşmiş bir hak kazanımı değildir. Kararı TPMK verecektir.

TPMK, marka tescil başvurunuzu 6769 sayılı sınai mülkiyet kanununun ilgili maddelerine göre inceler. İnceleme sonucunda kararı olumlu olur ise; her ay iki defa yayınlanan marka bülteninde tescillenmek üzere yayına çıkarır. Marka tescil başvurularının bahsedilen marka bülteninde yayınlanmasının amacı, 3.ncü kişilerin söz konusu marka tescil talebinden haberi olmasını sağlamaktır. Marka tescil talebinden haberi olan 3.ncü kişiler, haklı gerekçe ve deliller sunarak, marka tescil başvurusuna tescil verilmesine itiraz edebilirler.  (Marka tescil sürecinde itiraz konularına ayrı bir yazımızda değineceğiz).

İki ay süren marka bülteninde yayın süresi sonucunda marka tescil başvurusuna itiraz gelmemesi halinde Marka tescil başvurusunun tesciline karar verilir ve bu karar bir üst yazı ile vekil firmaya tebliği edilir. Söz konusu tescil karar yazısı aynı zamanda 10 yıllık marka tescil belgesi ücretinin yatırılmasına dair TPMK talebini de içerir. Belirtilen ücret sizden alınarak Türk Patent ve Marka Kurumu hesaplarına yatırılarak belge talep edilir. TPMK, ortalama 30 gün içerisinde tescil belgesini elektronik ortamda vekil firmaya iletir ve vekil firma olarakta bizde müvekkil firmamıza mail olarak iletiriz. Elektronik ortamda gelen tescil belgesi resmi geçerliliği olan bir belgedir. On yıllık geçerliliği olan bir belgedir. 10 yıl boyunca artık marka tesciliniz sizindir ve sektörünüzde başka bir firmanın, sizden izinsiz kullanması suçtur ve cezai müeyyidelere tabidir. Bahsedilen cezai müeyyideler; hapis cezası, para cezası ve ticaretten men gibi ağır yaptırımlardır. Marka tescili 10 yıllık periyodlarda yenilenmek sureti ile süresiz olarak size aittir. Yenileme işlemleri 10 yıllık sürenin dolmasına 6 ay kadar önce vekil firmanız tarafından size haber verilmektedir.

Marka tescil başvurusu mutlaka tescil ile sonuçlanacak olarak kabul edilmemelidir. Bir Vekil firmanın görevi size ise minimum risk içeren bir marka başvurusu yaptırmak ve markanızın marka bülteninde tescil edilmek üzere yayınlanmasını sağlamaktır. Her marka tescil başvurusunda az dahi olsa red olma risk vardır. Marka tescil sürecinde oluşan riskler size izah edildikten sonra, siz bu riskleri kabul ederek başvuruyu onaylarsanız başvuru süreci başlamaktadır. Bu risklerin size izah edilmesi zihninizde olumsuz bir tablo çizmemelidir.

Risklerin olması marka tescil başvurusunun mutlaka reddedileceği anlamınada gelmemektedir. Marka tescil uzmanının tüm riskleri izah etmesini en önemli sebebi : tescil başvurusu yapılan markanın, marka tescil belgesi almadan hemen başvuru akabinde kullanılmaya başlanmasının ülkemizde yaygın olarak yapılmasıdır.  Asıl risk buradadır. Henüz tescillenmemiş bir markanın kullanılması büyük bir ticari risktir. En küçük ticari işletme dahi başvurudan sonra; markanın üzerine etiketlendiği ürünü üretme, tabela asma , reklam çalışması yapma gibi ticari faaliyetlerine başladığını düşünürsek ; marka tescil sürecinin olumsuz neticelenmesi ile oluşan maddi manevi kayıp ortaya çıkacaktır. Vekil firma bu kayıpları düşünerek basiretli davranmak ve size tüm riskleri net şekilde izah etmek mecburiyetindedir.

Marka tescil başvurusundan son markamı kullanabilirmiyim sorusu çok karşılaştığımız bir sorudur. Evet kullanabilirsiniz. Fakat marka tescil sürecinin olumsuz sonuçlanabileceği ihtimalinide düşünerek markayı ihtiyatlı kullanmanız gerekir. Başvurusunu yaptığınız marka tescil sürecinin kesin sonuçlanacağını size hiçbir kurum ve kuruluş garanti edemez. Peki vekil firmanın görevi nedir o zaman diye sorabilirsiniz. Size riski en düşük marka tescil başvurusuna yönlendirmek, süreçte karşılaşabileceğiniz olumsuzlukları izah etmek ve sürecin sağlık bir şekilde yürümesi için gerekli tedbirleri alması vekil firmanın asli görevidir. Vekil firma tüm görevlerini eksiksiz yapsada süreç olumsuz sonuçlanabilir. Bu sonucun gelmesinde en büyük etken, markanıza benzer bir markanın ticari olarak aktif olarak kullanılıyor olması gerçeğinden kaynaklanmaktadır. Bu gerçeği ile marka tescil başvurusu öncesinde göz önünde bulundurmalı ve marka tescil başvurusu yaptığınız markayı bu perspektifte kullanmalı veya tescil başvurusunun belge kararı ile sonuçlanmasını beklemelisiniz.