E-TİCARETTE MARKALAŞMANIN VE MARKA TESCİLİNİN ÖNEMİ

Newyork 5. Cadde bir mağazanız olmasını eminim çok isterdiniz. Veya Oxford Street’te. Veya Paris’te Şanzelize bulvarında. En azından Nişantaşı’nda bir köşe başı mağaza. En meşhur mağazaların olduğu yerlerde KENDİ TESCİLLİ MARKANIZ ile var olmak müthiş bir başarı olurdu.

Devasa bir bütçe gerektiren bu girişim yerine aynı etkiyi gösterecek yaklaşım ne olurdu?  www.KENDİMARKANIZ.COM   . Evet sanal dünyada var olmak, e- ticaret dünyasında yer almak. Kendi köşe başınızı tutmak. Hemde kendi markanız ile.

Bu yazının amacı e-ticaretin önemini vurgulamak değil tabiki,  Bu yazının muhatapları e-ticaret girişimcilerine sahip oldukları en büyük sermayesi KENDİ MARKASI ‘nın önemi konusunda zihin tazelemek.

NEDİR MARKA ? Üretici ile Tüketici arasında, tüketicinin bilinçaltında, tüketici lehine atılan sadakat anlaşmasının adıdır Marka. Güvene ,kaliteye , sahiplenmeye dayanan bir sadakat. Bu sadakat anlaşması ise tüketici lehine sadece Marka tescili ile koruma altına alınır.

Fiziki ortamda yer alan bir markayı taklit etmek zor iken dahi birçok marka taklit edilir. Zordur çünkü bilinen bir markayı taklit ederken dahi iyi bir bütçe gerekir. Bir mağaza açılması, ürün için etiket, lojistik vb.  Ama e-ticaret dünyasında durum faklıdır. Bir harf değişimi ile domain alınıp mağaza açılmakta, birebir aynı markanın işaretlendiği ürün sanal ortamda milyonlarca taklit gösterime ulaşabilmektedir.

E-ticaret girişimcisinin, işine başlarken işi ne kadar kolaysa; ise taklit edenin işide o kadar kolaydır. Peki hayalleri olan ve bunu ete kemiğe  büründürmek isteyen e-ticaret girişimcinin kendini, kendi markasını koruması için ne yapması gereklidir? Cevap Marka Tescili ile sanal ortamdaki köşebaşı dükkanının tapusunu almasıdır. Bu ticari varlığın geleceğinin korunması için olmazsa olmazdır. Aksi durumda binbir emek ile hazırladığınız web sitenizin domaini size ait olsa da, online satış platformlarında (Trendyol, Amazon gibi ) onbinlerce takipçiye olan mağazanız olsa da, markanızın tescili sizde değilse tüm emekleriniz yok olabilmekte veya el değiştirebilmektedir.

İsimleri geçmişken belirtelim; Trendyol, Amazon gibi online satış platformları marka tescilini bir zorunluluk olarak talep etmektedir. Çünkü taklit ürünlerine ve marka tescilinden doğan hakkın gasbına araç olmayacağını ve izin vermeyeceğini göstermek istemektedir. Yani bir kez daha tüketicinin yanıltılmasını engelleyerek hem satıcıya hem tüketiciye garanti veriyorlar. Bu sebeple birçok e-ticaret girişimcisi e-ticarete bu satış platformlarında başlamaktadır. Marka olmuş platformlarda markanın korumasından faydalanarak güvenle ticaret yapmak istemektedirler.

Marka Tesciline sahip olmak her zaman ticari bir avantaj olduğunu, online ticaret platformlarında/kendi web sitesinde/ Sosyal medyada ürün satmak isteyenler çok iyi bilmelidirler. Sadece bilinen satış platformlarının marka tescil belgesi ibraz zorunluluğu kendinizi korumada tetikleyici unsur olmamalıdır. Size ait olanı vizyonunuz çerçevesinde sizde korumalısınız.

Diğer bir satış platformu olan Sosyal Medya hesaplarıda , gelişmeler doğrultusunda marka tescil işlemleri açısından yeniden yorumlanmalıdır. Artık sosyal medya hesabı sadece iyi vakit geçirmek için değil, tüketicilerin ürün/hizmet satın almak için alternatifler aradığı ve beğendiğini satın aldığı ticari bir alan haline gelmiştir. Hemde bir anda müthiş bir büyümeyi getirebilen kaotik bir ticari alan.  Ve bu sosyal medya hesabınızın ; marka değeri ve ticari açıdan, kendimarkaniz.com gibi kendi web sitenizden veya online satış platformlarından bir farkı olmadığı artık aşikardır. Eğer buradan ticari bir kazanç bekliyorsanız mutlaka bu hesaplarında marka tescilini almanız ticari zorunluktur.

Bir diğer unsurda, online platformlarda, sosyal ortamlarda takipçisi çok olan, çok fazla beğeni alan, satış gücü fark edilir seviyelere ulaşmış hesapları takip eden, bu hesapların markasını kendi üzerine tescilleyen ve sonrasında hesap sahibine bir bedel karşılığında satan veya hesabı kapattıran, kötü niyetli kişilerin varlığından tüm e-ticaret girişimcileri eminim ki haberdardırlar. Örnekleri ile çok karşılaşıyoruz. Bu konuya çok dikkat etmek gereklidir.

Dünya çapında tahmini 2,5 milyar insan online ortamlardan mal ve hizmet satın alıyor. Gece veya gündüz. 7 gün 24 saat. Ne zaman geleceği ne alacağı belli olmayan 2.5 milyar insanın sizin mağazanı, siz olduğunuz için ziyaret etme imkan ve ihtimali var. Şehir merkezinde işlek bir caddede çalışan bir mağaza bile çalışma saatleri, fiziki olarak alışveriş yapacak insan sayısı sınırlı iken; online platformlarda böyle bir sınır yoktur.  Bu büyük imkan sizde olduğu gibi rakiplerinizde var. O zaman farklılaşmak ve hep var olmak için yapmanız gerekeni yapmalısınız.  Bin bir  emek ile kurduğunuz, hatırı sayılır bütçeli dijital reklam ile tanıttığınız sonsuz sanal alemdeki ‘’köşebaşı dükkanınızın’’ tapusunu yani MARKA TESCİLİNİ almalısınız. Böylece hem kendi marka değerinizi korur, hemde markanızın başkasının eline geçmesini engellemiş olursunuz.

E-TİS E-Ticaret işverenleri sendikası dergisinde yayınlanmıştır.

Tasarım Tescilinde Lahey Sistemi

Tasarım Tescilinde Lahey Sistemi

Tasarım ve buluşların korunması, günümüzde oldukça önemli bir konudur. Ne yazık ki, birçok tasarım veya buluş sıklıkla taklit edilmekte ve hatta...

Tanınmış Marka Nedir?

Tanınmış Marka Nedir?

Tanınmış marka olmak halk tarafından markanın önemsenmesi ve dikkat çekmesi anlamına gelmektedir. Tanınmış markaya olan güven daha fazla olduğu için...

Markalarda Bulunan R işareti nedir

Markalarda Bulunan R işareti nedir

Ürünler ve markalar üzerinde tescil, ticari marka, telif hakkı anlamına gelen birtakım işaretler olabilir. Bu işaretler ana fikirde o ürün ve...