Ticari Unvan Tescili Nedir?
Faaliyette olan bir ticaret unvanı tescili, şirketin şirket isminden başka bir isim altında faaliyet gösterdiği bir anonim şirket tarafından tescil edilmesidir. Bir şirket, şirket unvanı dışında bir adla ticaret yapmak isterse, bu ad, şirketin bu adla faaliyette bulunduğu ilde tescil edilmelidir.
Ticari unvanınızı tescilletmenin avantajı, adı kullanma haklarını talep ettiğinizi başkalarına bildirmenizdir. İkinci avantaj, kayıt işleminin, bu adı kullanma hakkını talep eden herhangi bir kişi hakkında size bilgi verebilmesidir. Eğer adınız kayıtlıysa, daha sonra kaydolmak isteyenler talebiniz hakkında bilgi sahibi olacaktır. Her iki durumda da pahalı olabilecek ve işinizi aksatabilecek yasal anlaşmazlıklardan kaçınmanıza yardımcı olabilir.
Hayali ticaret unvanlarının işletmenin merkezinin bulunduğu yerdeki Ticaret Tescil Müdürlüğüne tescil edilmesi gereklidir. Her tacir işletme açılış tarihinden itibaren 15 gün içerisinde seçmiş olduğu ticari unvanı tescil edebilir.
Eğer bir şirket kurarsanız, bir şirket adı (ticari isim) seçmelisiniz. Bu ad, temel olarak faaliyet gösterdiğiniz sektör ve bölgede benzersiz bir ad seçmeniz gerektiği anlamına gelen Ticaret Tescil Müdürlüğü koşullarını karşılamalıdır. Ticari Unvan Yasası ile korunmak için ticari unvanınızı aktif olarak kullanmalısınız. Bunu web sitenizde, dükkânınızda veya iletişiminizde adınızı görüntüleyerek yapabilirsiniz.
Ticari Unvan Tescili İçin Kurallar
Ticari unvanınız başka bir şirketinkiyle aynı veya benzer olmamalıdır. Başka bir şirket tarafından kullanılan bir marka adını veya sizinkinin dışında bir kişisel adı kullanamazsınız. Ticari adınız müşteriler veya tedarikçiler için yanıltıcı olmamalıdır. Bu, ticari unvanınızın aynı alanda aynı ürün veya hizmetleri sunan bir şirkete benzememesi gerektiği anlamına gelir.
Seçtiğiniz isim yanlış olmamalıdır: örneğin, tek kişilik bir şirket “A.Ş.” olarak adlandırılamaz. Ticari unvanınız, işletmenizin ne yaptığı konusunda yanlış bir izlenim vermemelidir. Şirketiniz yasal olarak vakıf değilse, adınızda ‘vakıf’ terimini kullanamazsınız. Bu kurallara uymayan bir ticari unvan kullanırsanız, para cezasına çarptırılabilirsiniz.
Ticari unvan, bir kişi veya kuruluşun işini veya faaliyetlerini tanımladığı varsayılan ve isimde aşağıdakileri içermeyen bir addır:
- İşletme adını kullanan kuruluşun gerçek adı; (örneğin, tam kurumsal veya limited şirket adı değil)
- Kişinin tam adından başka bir adla iş yapan şahıs şirketleri (tek mal sahibi)
- Ortakların tam adları dışında bir firma adı altında faaliyet gösteren ortaklıklar
- Kurumsal unvanlarından farklı bir adla faaliyette bulunan şirketler
- Kayıtlı firma adından farklı bir işletme adını kaydeden mevcut bir genel ortaklık veya sınırlı ortaklık
- Sınırlı sorumluluk ortaklıkları
- İl dışı sınırlı sorumlu ortaklıklar
- İl dışı limited şirketler
Ticari Unvan Tescili İşletmemi Korur mu?
Türk Ticaret Kanunu kapsamında bir ticari marka kaydettirerek işletme adınızı koruyabilirsiniz. Ticari markalar hakkında daha fazla bilgi için avukatınızla görüşmeniz veya işletmenizin merkezinin bulunduğu yerdeki Ticaret Tescil Müdürlüğü ile iletişime geçmeniz faydalı olabilir. Kanunnameye göre aynı adların kaydedilmesi yasak değildir, ancak mevcut bir işletmeyle aynı veya kafa karıştırıcı şekilde benzer bir ad kullanmaya karar verirseniz, bu bir dava ile sonuçlanabilir. Adı kaydeden kişi aynı zamanda mevcut bir şirket, işletme adı veya ticari marka ile herhangi bir karışıklık riskinden de tam sorumluluk üstlenir.
Ticari Unvan Seçimi
Yeni işiniz için doğru ismi seçmek önemli bir karardır. Potansiyel müşterileri çekecek, müşterilerin şirketinizi tanımasına ve işletme imajınızı oluşturmasına yardımcı olacak bir isim istiyorsunuz. Kolay akılda kalan ve sunduğunuz ürün veya hizmetler hakkında bilgi veren bir isim her zaman iyi bir seçimdir. Rakiplerinizden sıyrılmak için ayırt edici bir isim seçin. Sağlayacağınız mal veya hizmetlerin tanımında adın yanıltıcı veya kafa karıştırıcı olmadığından emin olun.
İşletme Adlarıyla İlgili Kısıtlamalar
İşletme adınızı seçerken belirli kelimelerin veya ifadelerin kullanılamayacağını unutmayın.
- Herhangi bir dilde, doğası gereği müstehcen veya sakıncalı olan kelimeler veya ifadeler.
- İşletmenin farklı bir organizasyon türü olduğunu ima eden kelimeler. Örneğin, şahıs şirketinin bir ortaklık olduğunu ima edemezsiniz.
- İşletme adının bir kurumsal numara adı olduğunu ima eden sayılar veya kelimeler kullanamazsınız. Ayrıca, kâr amacı güden bir işletmenin kayıtlı adı, kâr amacı gütmeyen bir kuruluş olduğunu ima eden kelimeler içermemelidir. (örneğin, “İzmir Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği”).
- “Lise”, “enstitü” ve “üniversite” kelimeleri, bir orta öğretim sonrası eğitim kurumunu belirtmek için özel anlamlara sahiptir. Bu kelimeleri Milli Eğitim Bakanlığı’nın yasal izni olmadan bir işletme adında kullanamazsınız.
- Limited (Ltd) ve Anonim Şirketi (A.Ş.) gibi kısaltmalar veya ifadeler ticari unvan içerisinde olamaz.
- Yasa uyarınca yasaklanmış kelimeler veya kısıtlama yerine getirilmediği sürece kısıtlanmış kelimeler.
Uygun izin alınmadıkça, işletme adınızın yukarıdaki kelimelerden veya ifadelerden herhangi birini içermediğinden emin olmak sizin sorumluluğunuzdadır. Kanun veya yönetmeliklere aykırı bir isim kaydederseniz, isim herhangi bir zamanda iptal edilebilir.
Neden Ticari Unvan Tescili Yaptırmalıyım?
Her girişimci, markalarının bir gün en değerli varlıkları olabileceğini ve onu korumanın en iyi yolunun tescilli bir ticari unvana sahip olmak olduğunun farkındadır. Markanın pek çok yönü ticari unvan tescili ile korunabilir ve tüm şirketler kendi adlarına, logolarına, önemli ürün/hizmet adlarına ve sloganlarına tescil başvurusunda bulunmayı düşünmelidir.
- Tescilli ticari unvan, markanızın yasal mülkiyetini oluşturur.
Ticari unvan hakları genellikle tescil ile oluşturulur. Genel bir kural olarak, markanızın sağlam bir yasal sahipliğine sahip olmak için ticari marka tescili ettirmeniz gerekir.
- Tescilli ticari unvanlar, çalışma özgürlüğünüzü artırır.
Ticari unvanınızı tescil ettirmezseniz, başka bir şehirde veya ilçedeki birinin benzer ya da kafa karıştırıcı bir adı tescil etmesi mümkündür (veya hatta muhtemeldir). Çoğu çatışma kasıtlı değildir. Her gün yüzlerce ticari unvan başvurusu yapılıyor. Şüphesiz belirli bir adı düşünen tek kişi değilsiniz. Birisi sizin için önemli olan bir yerde benzer bir isim bile kaydettirirse, bu çok sorunlu ve maliyetli olabilir.
- Marka tescilleri, diğer haklarınızı ihbar eder.
Ticari unvanınız tescil edildiğinde, mülkiyetiniz diğer şirketlerin bulması ve dikkate alması için herkese açıktır. Ticari unvanınızı kaydettirmek, birinin haklarınızı ihlal etme olasılığını azaltmanın iyi bir yoludur.
- Tasarruf edin.
Ticari markalar, nispeten ucuz bir fikri mülkiyet biçimidir. Ticari markalarınızı tescil ettirmek, herhangi bir ihtilaf durumunda, ihlalle suçlanıp suçlanmadığınıza veya birisini haklarınızı ihlal etmekle suçladığınıza bakılmaksızın tasarruf sağlayacaktır. Haklarınız ihlal edilirse, sonuçta kimin haklı olduğu önemli değil, tüm taraflara para ve diğer kaynaklara mal olacaktır.
- Markanızın değerini artırın.
Tescilli ticari unvanlar markanızın değerini artırır. ISO standardına (10668:2010) göre tescilli ticari markalar, marka değerinize atfedilen üç bileşenden biridir.
İşletmenizin adı, müşterilerinizin sizi tanımlamak için kullandığı en önemli unsurdur. Tüm pozitif marka değeriniz, geçmişiniz, hizmetleriniz ve itibarınız buna bağlıdır. Sizinle iş yapmadan veya ürününüzü satın almadan ve sizi benzer tüccarlardan ayırt etmek için kullanmadan önce bilmeleri gereken ilk şey budur. Bu onu oldukça değerli bir varlık yapar. Diğer tüm işletme varlıklarınıza – makineleriniz, tesisleriniz ve çalışanlarınız – önem veriyorsunuz. Adınızı fikri mülkiyet teminatınızın bir parçası olarak koruyarak da önemsemeniz en iyisi olacaktır.