Marka Tescil Başvuru Yapılacak Markanın Belirlenmesi ve Son Tüketici Algısının Göz Önünde Bulundurulması

Yeni bir firma kuruyorsunuz veya yeni bir ürün yeni bir hizmeti piyasaya süreceksiniz veya mevcut marka portföyünüze yeni bir marka dahil edip ticari dolaşım içerisine dahil edeceksiniz. Marka tescilinin önemi bildiğiniz için, önce ürün veya hizmetine güzel bir isim, yani marka olabilecek bir değerde belirlemek istiyorsunuz. Bu markayı belirleme yolları yöntemleri için az da olsa bilginiz var. Veya çevrenizdekilerden duyduğunuz kulaktan dolma bilgiler ile kafanız iyice karıştı. O zaman gelin beraber ‘’ SİZİN MARKANIZI’’ belirleme yolculuğuna çıkalım.

Firmanız için doğru ticari markayı ve marka stratejisi oluşturma yaklaşımını nasıl seçersiniz?

Ürün veya hizmetlerinizin ismi olarak kullanılmak üzere marka tescili yapacağınız kelimeyi/işareti belirlemek için belli başlı adım ve yöntemler vardır.

  • Ticari Fizibilite
  • Profesyonel yardım
  • Son kullanıcı yardımı

Ticari Fizibilite: Maalesef, ticari marka belirlenmesinden; ticari marka uygulamasına çok hızlı atlamak, hemen bir işareti ürün/hizmet üzerinde kullanmaya başlamak yaygındır. Siz bunun yerine şu sorular ile başlayın sizin markanızı belirlemeye.

Ürün veya Hizmetinize işaretleyeceğiniz Markanızı nerede ve nasıl satmayı planlıyorsunuz? Yani pazarınız neresi.  Markanızı kim neden satın alacak. Veya siz kimlerin satın almasını istiyorsunuz. Pazarda rakipleriniz var mı? Kimler? Markaları nedir? Bu markalar ile satış rakamları nedir? Nasıl başarılı oldular? Neden başarısız oldular. Hedef kitleniz ne istiyor?

Bu sorulara vereceğiniz cevaplar, ürün veya hizmetiniz güçlü bir markası olması ve karlı bir satış cirosuna ulaşmanız için önemlidir.

Nerede?  Markanızı bir market, AVM, mağazada mı ve/veya online satış platformlarında (web sitesi, sosyal medya) mı satacaksınız? Bu ortamlara göre satın alma dinamiklerini belirlemeli ve ona göre pazarlama-satış aksiyonunu almalısınız. Günümüzde genellikle tüm satış mecraları pazarlama satış için kullanıldığından karmaşık bir satın alma dinamiği belirlenmesi sizi bekliyor.

Kim (e)?   Ticari kabuldür ki, toplumun satın alma gücü, sosyal ortam ve kültürel oluşumlardan doğan satın alma florası vardır. Bu yaklaşımı dikey bir katman değil yatay bir kesim dağılımı olarak kabul etmek en doğrusu olacaktır. Bunun ile ürününüzün kimlerden talep göreceğinizi yani hedef kitlenizi tespit edip markanızı ona göre belirlemelisin. Buradaki hedef kitle belirlenmesinde ülke, bölge, yaş aralığı önemli dinamiklerdir.

Profesyonel yardım Alın:

Tecrübe ile sabittir ki; Ticari hayatta ürün/hizmetlerde kullanılacak bir markayı belirlerken çevrenizde, sizinle aynı veya farklı sektörlerde ticari faaliyetine devam eden insanlar ve düşünceleri önemli bir etkendir. Onlardan mutlaka belirlenmek istenen marka hakkında görüş alınmaktadır. Bu durum çoğu kez kaçınılmaz oluyor. Fakat bu yaklaşımın en büyük tehlikesi; çevrenizdeki kişilerin/firmaların yaşadıkları kötü marka tescil veya marka konumlandırma tecrübelerinin yıkıcı etkisidir. Bu kötü tecrübelerinden kaynaklanan, olumsuz, negatif düşüncelerini üzerinize boca edebilmektedirler. Ve siz ister istemez ön yargılar ve birtakım korkular ile marka tescil veya marka konumlandırmaya başlamaktasınız.

Bu tecrübeleri bir fikir olarak değilde, gidilememiş veya yanlış gidilmiş yollar olarak dikkate almalı, asla bir marka belirleme ve pazarlamada anafikir olarak kabul etmemelisiniz. Bu fikirler, tecrübeler tabiki değerlidir, dikkate almaya değerdir. Ama iyi bir veri işleyicisinin bakış açısı ile alınmalı, değerlendirilmeli ve süzülmelidir.

Anlatılanlardan yola çıkarak söyleyebilirizki en doğru karar, daha fazla kafa ve marka algısı karışıklığına izin vermemek için profesyonel yardım almanız olacaktır. Bir Marka Patent Uzmanı size bu konuda net olarak yardımcı olabilecek yegâne kişidir. Çünkü binlerce kez bir markanın sıfırdan ortaya çıkışını, tescil aşamasını başarılı şekilde sonuçlandırmış bir marka vekili sizin – eğer henüz belirlememiş iseniz- marka için doğru kelime/işareti seçmenizden başlayarak tescil esnasında ve tescil sonrası marka konumlandırma, pazarlama konularının her aşamasında yardımcı olacaktır, olmalıdır da.

Profesyonel bir Marka Patent Danışmanı, henüz marka belirleyemediyseniz marka önerileri ilede yardımcı olacaktır. Siz bu profesyonel yardım ile marka tescil sürecinde ve marka konumlandırma yolunda, yol emniyetini alacak ve güvenli bir şekilde marka yolculuğunuza devam edeceksiniz.

Marka tescil başlangıcında, Lider Patent olarak en çok karşılaştığımız durum; henüz bir markanın belirlenememesi veya tescile müsait olma ihtimali olmayan veya düşük olan kelimelerin/ işaretlerin marka tescil başvurusu için seçilmiş olması.   Evet seçilen kelimenin/işaretin toplumun aşina olduğu ibareler olması kulağa hoş geliyor. Fakat bu yaklaşım markalaşmanın ve marka konumlandırmanın dolayısı ile Marka Tescil başvurusunun olumlu sonuçlanmasının en önemli kriterini ‘’BENZERSİZLİK’’ ilkesini gözardı etmeyi getiriyor.

BENZEMEME, FARKLI OLMA, markanın ticari hayatta tutunması, marka olması, füzenin ilk fırlatma rampasından çıkışı gibidir.  Bu sebeple markanızın sektörünüzdeki markalardan ayırt edici nitelikte olmasını sağlamaya çalışmalısınız. Bu ayırt edicilik; okunması, akılda kalması kolay olan kelime seçimi ve logo tasarımı ile mümkün olabilir. Bahsedilen markanın bulunmasında ve logo uyumunda Marka Patent Vekiliniz size mutlaka yardımcı olacaktır.

Tecrübe edilmiş bir bakış açısında, marka için seçilen kelime/işaret ne kadar belirgin, ne kadar benzemez, farklı olursa, benzer bir işaretle/marka ile karşı karşıya kaldıklarında tüketicilerin kafasını karıştırmak daha az ihtimal dahilindedir. Sizin sunduğunuz ürün veya hizmetin kalitesi, albenisi seçtiğiniz ‘’MARKA’’ ile vücut bulacak, akılda kalacak ve güven oluşturarak bir sonraki satın almada tercih edilen olacaktır.

Son Kullanıcı Yardımı: Belki birçok üretici ve hizmet sağlayıcı bu adımı, belirlenen markayı taşıyan ürün veya hizmet piyasa arz edilip belli bir satış gerçekleştikten sonra, satışın devamı için, müşteri hizmetleri olarak düşünebilir.

Fakat ürün veya hizmet için bir marka belirlemeden önce hedef kitleniz son kullanıcıdan alacağınız fikirler, deneyimlediği ürünlerdeki acı-tatlı tecrübelerini bilmek marka ve marka imajı belirlemede size büyük hız kazandıracak, bir marka olma yolculuğunuzun yol emniyetini almada yardımcı olacaktır.

Bir Giyim Eşyası sunacaksınız, hangi yaş grubunda hangi tür kumaşın ve renklerin daha çok tercih edildiği;

Bir Çikolata sunuyorsanız; Çilek mi, Vanilya mı, sütlü mü   bitter çikolatanın mı daha çok tercih edildiği;

Bir Parfüm sunuyorsanız; tatlı kokuların mı, acı kokuların mı veya meyvemi – çiçek mi tercih edildiği ;

Bir Takı sunuyorsanız; takının tasarımımı önemli? malzemesinin altın mı gümüş mü, üzerinde pırlantamı tercih ediliyor swarovski taşmı;

Bir Boya sunuyorsanız; klasik bilinen renkler mi yoksa, renklendirme makinelerinde üretilen yeni renklerin mi tercih edildiği;

Bir Gıda Takviyesi üretiyorsanız; hedef kitlenizin yakındığı rahatsızlıklar neler ve takviye gıdayı hangi amaçla tercih ettiği;

Bir Ev Tekstili sunuyorsanız; saten mi keten mi olması önemli yoksa desenmi tercih sebebi;

Bir mobilya sunuyorsanız; Osmanlı tarzı lüks mobilya mı; Retro tarzı modern çizgilerin mi tercih edildiği;

Bir Kafe- Restoran hizmeti sunacaksınız; İtalyan mutfağımı, Türk mutfağımı, fast food mu, kebap restoranının mı daha çok tercih edildiği;

Bir Eğitim Hizmeti sunacaksanız ; ailelerin çocuklarını kime teslim etmeyi tercih ettiği ve/veya hangi eğitim ekolünün tercih edildiğinin ;

Bilinmesi, analiz edilmesi ve yaklaşık verilerin ortaya çıkartılması çok önemlidir. Bu konuda son kullanıcınıza online anketler, telefon ile veya yüzyüze görüşmelerde soracağınız sorularla anket çalışması yapabilirsiniz. Bu anketlerle elde edilen sonuçlar size marka belirlemede ve marka konumlandırmada çok yardımcı olacaktır. Çıkan sonuçlarının analiz edilmesi ile, markanız Türkçemi farklı bir dilde mi olmalı? anlamsız türetilmiş bir kelime olabilir mi? O harfi mi içermeli K harfimi içermeli, yoksa başka bir harf öbeğimi?                                                                      Logonuzda hangi renklere ağırlık vermeniz marka algısını daha çok güçlendirir ve akılda kalıcı olacaktır konusunda net fikirler edineceğinizden şüpheniz olmasın. Hiçbir ticari bilgi tüketicinin satın alma eğilimlerinin bilinmesi ve marka algısına yüklenmesi kadar satış ihtimalini artıramaz.

Yukarıda belirtilenler ‘’SİZİN MARKANIZI’’ belirlenmesinde size yardımcı olacaktır. Bununla birlikte sizin nöronlarınızda dolaşan fikirlerin somutlaşması , yukarıda anlatılarında ticari hayata yansımasına sebep olacaktır. Yani önce siz başlayın.!