Markalar genellikle belirli bir alanda uzman kişiler ile yapılan çalışmaların bir isim ile çerçevelendirilmesi anlamına gelir. Böylece günümüzde birçok farklı alanda markaların bu alanlara uygun bir isim ve felsefe ile hizmet verdiği gözlemlenir. Markanın özellikle hizmet verdiği alanda kendini ifade edecek yeterlilikte olması önemlidir. Bu bağlamda marka araştırması nasıl yapılır, sorusunun cevabına ve bu araştırma sonucunda yasal olarak marka sahibi olabilmenin koşullarına yazımızdan ulaşabilirsiniz.
Marka Araştırması Nasıl Yapılır, Nelere Dikkat Edilmeli?
Markalar, kullanılacak alanlarda verilecek hizmete en uygun şekilde oluşturulması için bir takım unsurlara dikkat edilerek yüksek verimli şekilde oluşturulur. Marka araştırması sırasında tüm hukuki haklar da göz önünde bulundurularak işlem yapılmalıdır. Ancak hukuki ve fikri haklar doğrultusunda ulusal ve uluslararası düzeyde marka araştırması yapmak ve marka tescili alınabilmesi mümkündür.
Marka kullanımı öncelikle kullanılacak alanı yansıtmalıdır. Böylece marka oluşturulması sırasında marka isminiz, logo ve var ise sloganınızın da bu unsurlar dikkate alınarak kapsamlı araştırmalar sonucu oluşturmanız gerekir. Böylece birçok farklı dinamik içerisinde markanız hizmet verdiğiniz alanda daha fazla ön planda olacaktır. Aynı zamanda markanın sizin yapacağınız çalışmalara uygun bir felsefede belirlenmesi gerekir. Uzun vadede oluşturacağınız hizmette daha özgür ifade gücü elde edebilir iken geniş bir alana hitap edebilme şansını da elde edebilirsiniz. Bu unsurlar dışında marka araştırması sırasında ön araştırma yapılması oldukça önemlidir. Ön araştırma yaptıktan sonra teknik araştırma kısmında belirli prosedürleri uygulamanız gerekir. Bu aşamalarda ön araştırma kısmında alanınız ile ilgili yeterli daraltmayı yaptıktan sonra ulusal ve uluslararası marka araştırması aşamasına geçebilirsiniz.
Marka araştırması ön araştırması yapıldıktan sonra marka tescili kısmında ön araştırma kısmında oluşturmuş olduğunda kapsamlı sonuçları hukuki boyuta taşıyabilirsiniz. Böylece hukuki ve sınai haklar da göz önünde bulundurularak uzman kişiler tarafından yapılan tarama sonrasında kalıcı ve güvenli bir sonuç elde edebilirsiniz. Uluslararası marka araştırması yapabilmek için mevcut durumunuzun ulusal düzeyde tamamlanmış bir marka tescili aşamasını geçmeniz gerekir. Aynı zamanda ulusal düzeyde ön araştırma ve marka tescili sırasında da hukuki boyutta uzman kişiler ile çalışmanız oldukça kolaylık sağlar. Doğru aşamaları yasal yollarla daha güvenli bir şekilde yapabilmeniz oldukça önemlidir.
Marka tescili kısmında ise günümüzde özellikle dijital yollarla yapılabilir iken fiziki olarak başvuru imkanları da vardır. Başvuru için avantajlı durumlardan bir tanesi ticari kişilik şartı olmamasıdır. Dolayısıyla ticari işletme sahibi olmanıza gerek yoktur. Gerçek kişiler de başvuru yapabilir. Marka tescil işlemi için en önemli unsurlardan bir tanesi açık ve anlaşılır bir isim olmasıdır. Dolayısıyla en önemli ve tek şart olan bu unsur dışında kişisel isimler de marka adı olarak kullanılabilir. Marka, logo ve sloganları ile açık ve anlaşılır bir şekilde tescil edildikten sonra koruma altına alınabilir.
Uluslararası Marka Araştırması Nedir?
Güvenli ve yasal marka oluşturma işlemi için yapılacak ilk işlem olan ön araştırma işlemini tamamladıktan sonra uluslararası marka araştırma işlemini yasal olarak gerçekleştirebilirsiniz. Uluslararası marka araştırması ve tescili yapılabilmesi için öncelikle Türkiye içerisinde yerli marka tescil işlemlerini tamamlamış olmak gerekir. Türkiye içerinde marka tescil işlemlerini tamamlamış olmak için ise başvuruların ve marka için kapsamlı bir araştırmanın tamamlanmış olması önemlidir.
Türkiye Uluslararası Marka Tescil işlemleri için Madrid Protokolüne 1999 yılında dahil olmuştur. Böylece uluslararası marka oluşumu daha kolay ve güvenli bir hale gelmiştir. Oluşacak markaların uluslararası ticaret ve pazar alanlarında hizmet verebilmesi için de bu sayede avantajlar elde etmiştir. Tüm dünya içerisinde hizmet verebilmek için uluslararası marka tescili önemlidir. Uluslararası marka tescili içerisinde yönetilen sistemde maliyet avantajı da mevcuttur.
Madrid Protokolü’ne üye olan 74 farklı ülke ile pazar içerisine dahil olmak adına önemli bir adım olan uluslararası marka tescili için uluslararası marka araştırması da oldukça önemli bir aşamadır. Bu aşamada özellikle uluslararası marka tescil sorgulama işleminin kapsamlı bir düzeyde yapılması gerekir. Uluslararası marka araştırması yapıldıktan sonra, WPO değerlendirme aşaması başlar ve bu aşamada özellikle WPO başvurusu yaptıktan sonra başvurunuz uluslararası sicil içerisine kayıt olur. Bu aşamadan sonra artık tescillenmek üzere incelenir. Değerlendirme 18 ay sonuna kadar bitmek zorundadır. Marka tescili için yapılacak yasal işlemlerde belirli bir maliyet ve ödeme bulunur. Bu ödemeler ulusal marka tescili ve uluslararası marka tescili arasında belirli farklara sahiptir. Uluslararası marka tescili sırasında ödenen iki farklı alan vardır. Birincisi menşe ofise yapılan ödeme diğeri ise WPO başvurusu sorasında ödeyeceğiniz İsviçre Frangı olarak yapılır.
Marka Araştırması ve Marka Tescili
Marka araştırması yapılırken öncelikle yasal olarak bir araştırma yapılmadan önce markanın kullanılacağı alana ait bir ön araştırma ve daraltma işlemi gerçekleştirilmelidir. Ön araştırma kapsamlı bir araştırma içermektedir. Böylece geniş çeşitlilik içerisinde markanın kullanılacağı alanlara daha uygun olarak birtakım kavramlar ile ön araştırma yapılabilir. Ön araştırma sırasında özellikle hizmet verilecek alana uygun bir daraltma yapılmalıdır.
Temsil ettiğiniz alanda ön inceleme yapılabilir. Böylece bu alan içerisinde bulunacağınız noktayı da belirleyebilirsiniz. Ön araştırma marka sınıfları içerisinde daha kapsamlı bir araştırma aşamadır.
Marka tescil aşamasında özellikle marka sınıfları oldukça kolaylaştırıcı bir etkiye sahiptir. Markanın hizmet vereceği alanları belirlemek ve bu alanlara ait sınıflandırma içerisinde bulunmak oldukça önemlidir. Marka tescili sırasında abu alanlara uygun bir şekilde bulunma oranları da artar.
Ayrıca marka tescili için de bu alanlara uygun bir şekilde başvuru yapılması gerekmektedir. Marka ön araştırması sırasında oluşturacağınız marka isim bütünlüğünün diğer marka sahipleri tarafından alınmadığından emin olmanız için yapılan bir tarama işlemi olduğu bilinir. Böylece markanızın son hali için daha kolay ve kalıcı bir sonuç için uygulanan bir aşamadır. Yeterli veri tabanı incelemesi yapılır ve böylece yapılacak marka tescil başvurusu için kısa sürede sonuç alabilmenizi sağlar.
Marka ön incelemesinde daha verimli çözüm alabilmek için oluşturulacak markanız adına slogan ve logo incelemesi yapılır. Böylece mevcut benzerliklerin getireceği tehlikelere karşı hazırlıklı olabilirsiniz. Oluşabilecek benzerlikler marka tescilini riskli bir boyuta taşıyabilir.
Ayrıca marka ön araştırması hukuki ve fikri alanda uzmanlar tarafından çalışmalar yapılara daha verimli ve kapsamlı sonuçlara ulaşmak mümkündür. Marka ön araştırması sırasında yapılan çalışmalarda markanızın ismi, sloganı ve logosu dikkate alınarak araştırma yapılmalıdır. Aynı zamanda belirli kaynaklardan da kişisel araştırmalarınızı yürütme şansınız vardır.
Marka tescili, genel itibari ile markanızın tüm hukuki haklarının korunma altına alınmasını ifade eder. Marka tescili sayesinde markaya ait hiç bir unsur başkası/rakipler tarafından kullanılamaz.
Marka araştırması ulusal ve uluslararası düzlemde gerçekleşebilen, marka ismi ve kullanım haklarının tamamı ile korunma altına alınması için tüm işlemleri içeren, marka tescil işlemi ile tamamlanan bir süreçtir. Marka araştırmasını kapsamlı ve güvenli bir şekilde yapılırken özellikle benzer isim ve haklara sahip olan kişilerin olup olmadığı araştırılır. Özgün ve uzun vadede güvenli marka kullanımı için kapsamlı marka araştırmasını uzman kişilerin yardımı ile yapabilir; Lider Patent ile iletişime geçerek markanızı güvence altına alabilirsiniz.