Güçlü Bir Marka Oluşturmak ve Markanın Koruma Sınırlarını Genişletme Stratejileri

Marka tescili almak, ürün ve hizmet olarak şekillenen ticari faaliyetinizi korumanın en önemli ve ilk yapılması gereken zorunluluğudur. Fakat ticari marka savaşlarının had safhada olduğu günümüz global ticaretinde, markayı korumak için daha fazlası gerekmektedir. Marka tescil başvurusu, Marka izleme, dava söz konusu olduğunda mahkeme süreci vb. gereklilikler, mecburiyetler; markanızı ve direkt olarakta firmanızı maddi manevi yıpratan süreçlere dönüşebilir. Belki de markanızı tamamen kaybetmeniz veya benzerlerine -mecburen- izin vermek durumunda kalmanız ile sonuçlanabilir pazarınızı benzer markalar ile paylaşmak zorunda kalabilirsiniz. Bahsedilen durum pazarlama stratejilerinizi yeniden gözden geçirmenize sebep olacaktır.

Peki ne yapmak gerekli?

Markanızı güçlendirmeniz ve etrafını dikenli tellerle çevirmeniz gereklidir.

  • Doğru markayı seçerek başlayın. Doğru markayı seçmek ve doğru marka konumlandırma yapmak. Ürün ve hizmetinize değer katan, akılda kalıcı, markanızın albenisi artıran en doğru markayı seçmek önemlidir. Ama markanızı seçerken okunuşu, yazılışı güzel, halk tarafından bilinir kelimeleri seçmek markanızı zayıflatmanıza da yol açabilir. Çünkü jenerik ifadelerin sizin gibi çok alıcısı vardır ve rakipleriniz tarafından yapılacak, benzer yeni marka başvuruları ile karşılaşmanız kuvvetle muhtemeldir. Sürekli yeni marka başvurularına itiraz etmek, belki de dava açmak mecburiyetinde kalabilirsiniz.

Örnek vermek gerekirse. ADIM kelimesi eğitim öğretim alanında marka olabilecek güzel bir kelime.  Fakat bununla birlikte siz ADIM kelimesine marka tescil başvurusu yapıp alsanız bile; rakipleriniz tarafından yanına eklenecek herhangi bir kelime ile adım içerikli farklı bir marka tescil başvurusu da tescile gidecektir. Ya bu kelime ile ilgili en yakın markaların hepsini alacaksınız, ya marka izleme hizmeti ile tüm adım içerikli markaları tespit edip takip edeceksiniz yada adım içerikli marka tescillerini dava edeceksiniz. Bunların yerine güçlü ve farklı bir kelimeyi marka olarak seçmeniz ise en doğrusu olacaktır.

  • Markanızı bütün unsurları ile koruyun. Markanıza ait tüm hatırlatıcı ticari unsurları ve Sınai Mülkiyet hakları ile koruma altına almalısın. Bir obje, şekil, renkten oluşan logalarınızı, var ise sloganlarınızı, ürün veya hizmetinize ait tasarımlarınızı, markanızı güçlendirecek her türlü fikri mülkiyetide koruma altına almalısınız. Marka algısı ; marka olarak seçtiğiniz kelime/işaret, sayı ile birlikte bahsedilen tüm unsurlardan oluştuğundan, bu yaklaşım önemlidir.
  • Sosyal Medya’da var olun. Tüm sosyal medya mecralarında markanızın/şirketinizin adına sahip olun. Son zamanlar bazı sosyal medya firmaları, ibraz ettiğiniz marka tescil belgesi ile sosyal medya hesaplarınızı sizin sahip olacağın şekilde resmi olarak kaydettirsede, siz ilerleyen zamanda bu hesapları başkalarının elinden almak  için hukuki süreç başlatmak zorunda kalmamak için, markanız veya firma isminize ait  tüm sosyal medya hesaplarını ( Linkidin, Facebook, Google Plus, Instagram ve daha pek çok ) hemen kayıt ettirin.
  • Markanızı İzletin. Markanızın ticari kullanımınıza ve hedef pazarlarınıza göre mutlaka izletin. Marka izleme hizmeti almanız; markanızın benzerlerinin tescil almasını engelleyecektir. Marka İzleme ayrıntısı için şu yazımızı inceleyebilirsiniz. https://www.liderpatent.com.tr/marka-izleme-marka-tescili-yetmez-markalarinizi-ve-rakiplerinizi-izletmelisiniz/
  • Markanızın taklitlerden koruyun. Size taklit edenlere asla müsamaha göstermemelisiniz. Aleni olarak ürün veya hizmet markanızı taklit eden hiçbir ticari girişime müsaade etmemelisiniz. Bu konuda mutlaka çalıştığınız bir sınai mülkiyet avukatı olmalı ve sizin yerinize, ürün veya hizmetinizin ticari hayatta kullanımını takip etmeli, tespit edilen iltibas girişimlerine hukuki yaptırımlar yaptırmalıdır.
  • Markanızı tanıtıcı faaliyetler yapın. Reklam, Reklam, Özellikle Dijital Reklam. Markanız mutlaka sürekli görünür olmalı. Tüketicinin sizi unutmasına izin vermemelisiniz. Bir kelimeyi marka yapan en önemli kriterlerden biri tüketici zihninde yer etmenizdir. Kullanıcının satın almayı gerçekleştirirken en azından akla gelen ilk iki markadan biri olmanız gereklidir. Üçüncü marka olursanız satın alınan ürün ve hizmet olma şansınız %33 değil %10 un altında olacaktır. Sürekli görünür olmak markanızın asla unutulmamasını sağlayacak, satışlarınız yükselirken markanız güçlenecektir.

Bu konuda en iyi örnek Coco Cola’dır. Dünya’nın en çok satan bir numaralı kola markası olan Coca Cola, yine Dünya’nın en çok reklam veren içecek markasıdır. Sadece akşam saatlerinde TV’lerde verilen reklamları şöyle zihninizden geçirdiğinizde bu gerçeği göreceksiniz. Ve ilginçtir ki Coca Cola reklamları azalttığında satışlarıda aynı oranda düşmektedir.  Güçlü bir marka oluşturmak için tanıtıcı faaliyetlerin en önemlisi dijital ortamlarda verilen reklamlar (adwords, sosyal medya, remarketing vb.) ve PR faaliyetleridir. Güçlü bir marka için dijital reklamın önemini bu yazımızda ayrıntılı bulabilirsiniz                                https://www.liderpatent.com.tr/populer-trendler/

 

  • Güçlü bir marka kullanım arşiviniz olsun. Yukarıda bahsedilen tüm çalışmaların enstrümanlarını, gerçek ve/veya dijital olarak arşivlemelisiniz. Bahsedilen çalışmaların unsurları; reklam görselleri, faturaları, satın alma- satış faturalarından örnekler, fuar katılım evrakları, görselleri, alınan tüm kalite ve izin belgeleri, ödüller. Bu listeyi uzatabiliriz. Kısaca markanızın geçmişini mutlaka arşivlemelisiniz. Bir taklit veya markaya dayalı rekabet davası olduğunda bu arşiv hayati öneme haizdir.

 

Güçlü bir marka oluşturmak için güçlü, kararlı ve sürdürülebilir bir markalaşma stratejiniz olmalıdır. Yukarıda maddeler halinde bahsettiklerimiz güçlü bir marka için temel ve en genel yapılması gereken çalışmalar, alınması gereken aksiyonlardır. Bahsedilen bu temel çalışmalara ek olarak Mutlaka markanızın sektör dinamiklerine ve marka karakteristiğine özgü özel yaklaşımlarda, Güçlü Marka Stratejinizi tamamlayıcı unsurlar olacaktır.